Біографія Набокова Володимира Володимировича

Розміщено ЗНО по географії в 29 августа 2012

“Основним змістом, або, скажу інакше, онтологією, набоковских романів є авантюри “я” у примарному світі декорацій і пошуки “я” такого стану стабільності, що дало б йому можливість гідного продовження існування… Спогад про рай драматично й сладостно одночасно. Це розколоте надвоє почуття, і проза Набокова, з її особливою почуттєвою фактурою, покликана не толькоотразить це почуття, але й перебороти його антиномичность, тим самим перетворюючись не просто в спогад, але й у знаходження раю, доступне в акті творчості. Знаходження раю я розглядаю як глобальну творчу надзадачу Набокова” (Віктор Ерофеев).

Серед письменників першої хвилі еміграції життя Володимира Володимировича Набокова зложилася найбільше сприятливо. Набоков належав до дворянської аристократичної сім’ї. Дід письменника був міністром юстиції при Олександрі III, а батько, юрист по утворенню, - один з перших російських лібералів, входив до складу Конституційно-демократичної (кадетської) партії, був членом Державної Думи Він багато зробив для демократичних перетворень у законодавстві Російської імперії. Після Жовтневої революції Набоков-Старший відправив сім’ю в Крим, а сам залишився в столиці, сподіваючись, що ще можна запобігти більшовицькій диктатурі. Незабаром він приєднався до сім’ї й увійшов у Кримський крайовий уряд як міністр юстиції. В 1919 році Набокови емігрують у Німеччину.

Сім’я втратила майже весь свій стан, але навіть того, що залишилося, вистачило, щоб Набоков-Молодший закінчив опрестижнейшее навчальний заклад Європи - Кембриджський університет. Набоков-Старший схилявся перед англійською культурою й з раннього дитинства віддав свого сина на піклування англійським гувернерам Відомо, що в шість років майбутній письменник краще говорив на англійській і французькій мовах, чим на російському. Тільки коли батько помітив, що син не розуміє деякі слова рідної мови, були запрошені російські вчителі. Таке виховання привело до того, що Володимир Набоков у досконалості володів трьома мовами - англійським, французьким і росіянином.

Він знав їх настільки добре, що, виявившись в еміграції, поки не було постійних літературних гонорарів, заробляв викладанням англійської й французької мов. Набоков - це найрідший випадок двомовного письменника, що однаково блискуче писав і по-русявий-ски, і по-англійському. Сам про себе він говорив: “Я американський письменник, породжений у Росії, що одержала утворення в Англії, де я вивчав французьку літературу перед тим, як на п’ятнадцять років переселитися Вгерманию. …Моя голова розмовляє по-англійському, моє серце - по-російському, і моє вухо - по-французькому”. Після еміграції Набоков-Старший заснував у Берліні емігрантську газету “Кермо”.

У той час у німецькій столиці зосередилася літературна й інтелектуальна еміграція з Росії, росіяни заселили цілі квартали. В 1922 році на одних з емігрантських зборів батько Набокова був убитий Він заслонив собою П. Н. Мілюкова (лідера кадетської партії) від пострілу монархіста (по інших версіях - фашиста). Набоков покинув Німеччину, коли в уряд Гітлера ввійшов убивця його батька Остаточно талант Набокова як письменника й поета сформувався в еміграції. В 1922-1937 роках, проживаючи в Берліні, Набоков створює більшу частину віршів і прози російською мовою.

Їм було написано дев’ять романів рідною мовою й вісім на англійському. Працював Набоков багато й плідно. Крім романів за свою жизньнабоков написав біля п’ятдесятьох оповідань і більше трьохсот віршів, об’єднаних у чотири книги. Крім того, він перевів багатьох іноземних класиків на російську мову, а лірикові російських поетів - на англійський. “Слово об полицю Игореве” , “Євгеній Онєгін” Пушкіна й “Герой нашого часу” Лермонтова також були переведені Набоковим.

ДО “Євгенія Онєгіну” Набоковим був написаний докладний коментар обсягом у тисячу сторінок. До нашого часу збереглося дев’ять п’єс письменника, але більшість його сценічних мініатюр було втрачено безповоротно. Збереглися також багато статей і рецензії Набокова про письменників як минулого, так і сучасності. Крім літературної діяльності, Набоков у різні періоди свого життя працював тренером з тенісу, становив і публікував шахові завдання, він першим почав становити російські кросворди, а для заробітку часто знімався в невеликих ролях або масовці кіно З 1948-го по 1959 рік Набоков працював професором російської літератури в американських вищих навчальних закладах.

Надзвичайну популярність він придбав у Корнеллском університеті. На відміну від інших викладачів, Набокову подобалося перед своїми учнями обробляти під Горех геніїв. Приміром, він затверджував, що “Брати Карамазови” - кепський роман або що Сервантес не знав обстановки, у якій розвертається дія “Дон Кихота”.

Подібні на грані скандалу твердження, можливо, саме й робили його привабливим в очах студентів. “Америка - єдина країна, де я почуваю себе інтелектуально й емоційно будинку”, - писав Набоков. Саме в Америці він в 1952 році доробив свій самий значний роман російською мовою - “Дарунок”, і написав свій найвідоміший добуток - роман “Лолита”.

З 1919 року Набоков не мав свого будинку. Він знімав квартири, жив у професорських котеджах при американських університетах, а останні роки життя провів у самих комфортабельних кімнатах швейцарського готелю ” Монтре-Палас”. Уряд Москви подарувало місту Монтре скульптурний портрет письменника, виконаний у бронзі скульптором з династії Рукавишникових. Цей портрет був установлений поруч зі стійкою консьєржа в отеленні, де письменник жило з 1960 року й до самої смерті. Адміністрація ” Монтре-Палас” дотепер пишається своїм знаменитим постояльцем, що зберігав вірність готелю настільки безпрецедентно тривалий строк.

Багато літературознавців відзначають автобіографічні риси, властивому роману “Дарунок”. Але як пише сам Набоков: “Ми завжди повинні пам’ятати, що твору мистецтва - це неодмінне створення нового миру, а перше, що нам варто зробити, - це вивчити створене як можна уважніше, підходячи до йому, як до чого зовсім новому, що не має ніяких очевидних зв’язків з мирами, уже відомими нам”. У романі “Дарунок” Набоков зображує процес художньої творчості.

Характерний приклад з добутку: Годунов-Чердинцев, головний герой роману, розбуджений телефонним дзвінком. Виявилося, що хтось помилився номером. Це буденна подія мимо волі самого героя дало поштовх його уяві й у прозу міркувань неожиданнои непомітно вплітається текст, написаний п’ятистопним ямбом: “На мінуту зайшов у ванну, випив на кухні чашку холодного кава й ринувся назад у постіль. Як кликати тебе?

Ти підлоги-мнемозина, полу-мерцанье в ім’ї твоєму, - і дивно мені по сутінку Берліна з полувиденьем мандрувати вдвох. Але от лава під липою освітленої… Ти оживаєш у судорогах зліз: я бачу погляд, цим життям здивований, і бліде сяйво волось”.

Найвідоміше із творів Набокова - роман “Лолита”. Вийшов в 1958 році, він був присвячений табуированной до цього темі - любові літнього чоловіка до тринадцятилітньої дівчинки. Скандальний роман був майже відразу переведений на багато мов, часто перевидавався й приніс письменникові значний стан Слово “нимфетка”, створене Набоковим для позначення еротично привабливої дівчинки, увійшло в словники різних мов миру. Роман дотепер викликає суперечливі тлумачення.

Однак багато критиків сходяться в думці, що в цьому творі Набоков переступає рису дозволеного. У своїй творчості Набоков часто використовував окказионализми - слова, які створюються для одиничного використання, для конкретного добутку Крім загальновідомого терміна “нимфетка”, Набокову належать такі неологізми, як “бюстодержатель” , “животоскрадиватель”, “либидобелиберда” і інші. Тому, що “Лолита” вийшла у світло, читачі повинні дякувати Вірі Набокову - дружину письменника.

Вона в буквальному значенні слова врятувало “Лолиту” з вогню, коли Набоков, виснажений працею над рукописом і сумнівами із приводу того, як зрозуміють цей добуток, кинув неї в камін. Свідком цієї події став один з учнів, що бачив, як дружина Набокова з’явилася на порозі будинку й розмахувала палаючим рукописом, намагаючись збити з її вогонь. Порятунок “Лолити” з полум’я було не єдиною формою допомоги Віри чоловікові. Дружина Набокова сиділа за кермом, коли письменник, виношуючи безсмертний роман, об’їжджав всі місця, які описані в цьому добутку Вона читала, перечитувала й передруковувала його на машинці.

По її власному визнанню, вона боялася, що пам’ять про роман, якщо він не одержить завершення, буде терзати Набокова все життя. Тому немає нічого дивного в тім, що цей добуток був присвячений письменником своїй дружині. По спогадах американських студентів, найбільше розмов викликало ту обставину, що на заняття Набоков ніколи не був один.

За кермом “олдсмобиля”, на якому він приїжджав в університет, завжди сиділа сивоволоса жінка Припарковав автомобіль, вона подавала професорові руку й проводжала його в аудиторію. Іноді вона сідала де-небудь у перших рядах або на просценіумі ліворуч від Набокова. Протягом всієї лекції таємнича дама зберігала глибоке мовчання. Студенти довго робили припущення, хто це така, і тільки пізніше з’ясувалося, що це дружина письменника - Віра Набокова.

Антонио Тригеро, що схиляється перед особистістю Набокова, розповідає про таку характерну рису письменника. Набоков не любив телебачення. Телевізор з’явився в апартаментах Набокових лише один раз.

Це трапилося, коли американці полетіли на Місяць. Але кактолько програма “Аполлон” була завершена, телевізор повернули вмагазин. Набоков вплинув на письменників багатьох літератур миру. Він дотепер залишається одним з найбільш відомих і російських письменників, що читаються.


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций