Своєрідність викладу творів Гріна

Розміщено Українська література в 24 сентября 2011

Прав був М. Слонимський, коли писав, що Грін «відмінно володів російською мовою», але що ця мова його нерідко виглядає «неросійським… тому, що російські слова несуть у цього фантаста й мрійника функції, часом нові для російської Літератури».

Іноді ми можемо навіть простежити, як створюється ця незвичайність образа: «…перед ним коштують троє, розглядаючи новачка пильним поглядом…». Звичайна, ординарна фраза, але автор закінчує її: «…поглядом папуг» — і картина перетворює: це вже фраза. Інші приклади: «Струнка дівчина зачарувала його посмішкою довірливої» — «як ока хворої мавпочки», «Прийшла ніч і згорнулася на океані з магнетичною посмішкою, точно скёазка» — «блеснувшая людськими очами». Ну хто, справді, бачив «пильний погляд папуг», хто зустрічався з «очами мавпочки» або з «людськими очами» казки? Ніхто. Це незвичайно, це можна тільки придумати,- але й незвичайно наочно; порівнянням віриш. Дуже точно визначив цю здатність Гріна М. Слонимський, що сказав письменникові: «Ви пишете так, що всі видно» .

Грін мав воістину дивне вміння охопити оком всю картину й знайти в ній такі деталі, які допомагають читачеві з найбільшою наочністю уявити собі те, що побачив письменник: «Вогні села нагадували грубні дверцята, що прогоріли дірочками, крізь які видний палаюче вугілля»; «Струмок, як би вам сказати, махає через галузі хусточкою»; «Місяць таїлася за хмарами, оголивши світне плече», і т. д.

А подивитеся, скільки різноманітних і виразних характеристик дає він тиші: «потикивание годин вело багатозначну розмову з тишею», «отруєна тиша», він «ще не переживав такої тиші - відстоян, байдужої й стомлюючої»; «перечікувала цю божевільну ніч яскрава тиша», «за вікном стояла уважна, чітка тиша», «тиша пустелі прислухалася до людини, що йде,» і т. д.

Часом просто вражає несподіванку, самобутність гриновских порівнянь і використовуваних їм словосполучень: «особа, як збита, пригладжена подушка»; «жовті, як кульбаби, курчата»; «пухкий, як заспана щока, хліб»; «будильники - кати щастя»; «щастя сиділо в ній пухнатим кошеням»; «сонячний завивши садової аллейки»; «звучна павутина фантазії»; «звук був неглибокий, тихий і приємний, як проста посмішка»; в очах шпіца - «туга за бесідою» і т. д.

Незважаючи на всю незвичайність і навіть ризикованість подібних виражень, у них немає претензійності, вичурностн: вони переконливі, тому що, по-перше, повністю й дусі гриновской стилістики, його образотворчества, а по-друге, при всій своїй незвичайності,- точні

И читач, можливо, що не прийняв би подібну образну систему в добутках іншого автора, в оповіданнях Гріна йде їй назустріч своїм відповідним поетичним настроєм

Відомо, що коли хтось назвав Куприна першим письменником із других, він дуже образився й обурився цією оцінкою . Гріна це дивувало, і він спокійно говорив про себе: «Я належу до третьорядних письменників, але серед них, здається, перебуваю на першому місці» .

Це була скромна самооцінка, але це не та скромність, від якої за версту несе образою й самознищенням, а оцінка свого місця в літературі, заснована почасти на відношенні критики до творчості письменника

Так, критика не дарувала Гріна, але інакше ставилися до Гріна його товариші по перу - письменники. Незабаром після смерті Гріна, у березні 1933 р., А. Фадєєв і Ю. Либединский звернулися у видавництво «Сучасна література» з листом, у якому запропонували видати вибрані добутки письменника. Вони писали: «Безсумнівно, що А. С. Грін є одним з оригинальнейших письменників у російській літературі. Багато книг його, що відрізняються досконалістю форми й настільки рідким у нас авантюрним сюжетом, улюблені молоддю».

Про це речення, і про труднощі, які виросли на шляху його здійснення, довідалися й інші письменники, і у видавництво надійшов ряд відкликань найбільших радянських письменників, що гаряче підтримували необхідність видання творів Гріна1. «Грін - чудовий письменник. Це відомо нам усім. Грін для багатьох із сучасних наших письменників був школою в багатьох відносинах. Для мене особисто Грін - один з любимейших майстрів,- майстер дивний, у своєму роді єдиний у російській літературі…» (Ю. Олеша); «Таких письменників, як А. С. Грін, в усьому світі не більше десятка» (Л. Сейфуллина); «Видавайте Гріна, товариші!» (Н. Огнев); «Уважаю зовсім необхідним видання книги чудового, єдиного в цьому роді - і для нашої літератури особливо - письменника А. С. Гріна» (Л. Леонов); «Грін - майстер сюжетної новели, письменник з мужнім настроюванням, у нього є, що перейняти, чому навчитися» (А. Малишкин); «А. Грін - один із замечательнейших наших письменників. Віднести зі зневагою до справи видання його творів - це злочин перед пам’яттю покійного письменника й перед радянським читачем» (В. Катаєв); «Думаю, що видання збірника А. Гріна, великого майстра сюжетної побудови,- є обов’язок наша, тобто всіх, хто повинен піклуватися про збереження особи епохи і її літератур» (Н. Асєєв); «А. Грін - один з любимейших авторів моєї молодості. Він навчив мене мужності й радості життя. Мало хто з російських письменників так прекрасно володів словом у всій його повноцінності й ніхто, я впевнений у цьому,

не вмів так сюжетно будувати. Ми не маємо права забути цього письменника - це безгосподарно» (Э. Багрицкий); «Думка товаришів підтримую» (М. Светлов); «Справу гарне, письменник гарний» (Вс. Іванов).

Дивна єдність в оцінці творчості Гріна письменниками зовсім різних творчих напрямків говорить багато про що. Відкинемо деякі перебільшення, викликані, можливо, з одного боку, опором видавництва, а з іншого боку - дуже великою близькістю романтичного методу Гріна, наприклад, поетові-романтикові Э. Багрицкому, і побачимо головне - Грін потрібний радянському читачеві. Це було безперечно для всіх письменників старшого покоління

Пройшли роки - і «за Гріна» голосують письменники, що ввійшли в нашу літературу вже після війни: «Грін один з деяких, кого варто мати в похідній аптечці проти ожиріння серця й утоми. З ним можна їхати в Арктику й на цілину і йти на побачення, він поетичний, він мужественен» (Д. Гранін); «Якщо любов до А. Гріна зберігається в зрілі роки, значить людина вберіг своє серце від постаріння» (10. Нагибін) .

Чимало віршів написали про Гріна радянські поети - Вс. Рождественський, В. Саянов і інші


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций