Можливі варіанти скорочень імен із російській мові

Розміщено Вільні теми в 18 января 2014

Скорочення і усечения часто вживаних слів, як заміна більш довгих слів короткими, відбуваються в всіма мовами. У французів вже у ХІХ столітті pommes de terre (картопля; буквально – яблука з землі, земляні яблука) перетворюється просто pommes («пом»), американський Gasoline (бензин) – в Gas (є легенда, що російський шпигун викрили, бо в бензоколонці попросив не Gas, a Gasoline). У російській мові віддавна «автомобіль» перетворився на «машину» (тепер навіть у «тачку»); сучасні молодики називають комп’ютер «комп», а клавіатуру – «клава». Цікаво, що скорочення «тройчатки» найменувань людини у народному побуті двох століть могло коїтися з допомогою залишення по батькові як єдиного елемента. Шанованого сусіда чи сусідку могли називати «Петрович», «Тихонівна», без імені Ілліча та прізвища. Таке виділення означає хороше знайомство і шанобливе ставлення. Цікаво: останніми роками з’явилися магазини з найменуванням одним по батькові (хазяїна? чи навіть придумано?). Чомусь особливо поширене «Петрович». На іменуванні російських царів з XVIII століття, з Катерини II, по батькові зникає, мабуть, під західним впливом: у західноєвропейських королів, природно, ніяких по батькові був. І ще: за наявності повторних імен та у разі чисел по батькові могло заважати точності назви, адже лише дивом Катерина Перша також було Олексіївною, тоді як три наших Олександра всі були з різними по батькові (Павлович, Миколайович, Олександрович), і тоді присутність по батькові при іменах царів не відповідала б порядковим числівником: Олександр Миколайович неможливо було б Другим, він повинен б іменуватися Першим. У царські часи найвищих шарах суспільства при близькому знайомстві теж поширено одні імена; щоправда, за наявності княжого титулу він додавався до імені: князь Андрій (Болконський в «Війні і мирі»). Цікаво, що титули ні графа, ні барона, ні маркіза не додавалися: немислимо поєднання «граф П’єр», хоча можна навіть має сказати: «граф П’єр Безухов». У військовій, соціальній та живому студентському середовищі поширеніші були звернення з однієї прізвища. Ще цікаво, як іменували знає своїх героїв наші знамениті письменники ХІХ століття. Герман (не забудемо, що це ім’я, а прізвище персонажа в «Піковій дамі»), Печорин, Грушницкий – зрозуміло, це військові. Імена по батькові там повідомлено мигцем. А Пушкін у своїй романі віршем обходиться взагалі без по батькові, по батькові Тетяни ми випадково дізнаємося по могильній плиті над прахом батька: «Димитрій Ларін». Прізвища з її чоловіку просто не знаємо, для Пушкіна лише Тетяна. Героя роману Пушкін іменує хитливо: то «Онєгін», то «Євген», частіше все-таки «Євген». А далі в українських класиків герої-чоловіки будуть найчастіше іменуватися на прізвище, а жінки – під назвою. Найімовірніше, це - ознака їхній душевній близькості до авторів, вони більше близькі, ніж чоловіки. А переважання «іменних» героїв-чоловіків в Пушкіна, в «Війні і мирі» Толстого, в романах Достоєвського – теж, певне, свідчення їхній душевній близькості до авторів. У Достоєвського спостерігається дуже непроста варіативність використання «тройчатки», до опускання прізвища (образ Порфирія Петровича в «Злочині і покарання»), але, зазвичай, використовується лише одне або двоє елемента, а чи не все три. Вочевидь, процес «редукції» вітчизняної «тройчатки» триватиме й далі далі. Вже стає майже пристойним писати в адресі на конверті повністю лише прізвище, а ім’я-по батькові звужувати до ініціалів. Термін «ініціали» стає хіба що поширенішим, ніж бюрократична абревіатура «Ф. І. Про.». Нещодавно знав про такий побутової сценці. Одна особа ознайомився з іншим державам і той, назвавши свої ім’я-по батькові (все-таки, не одне перше ім’я!), запитав: «Але як ваші ініціали?» – в такий спосіб, «ініціали» стають синонімом имени-отчества… Чи навіть замінником? Що буде! Процес редукції, перетворення суцільний лінії в пунктир триватиме й далі далі… Останній образ я взяв у покійного музикознавця і краєзнавця Р. А. Федорова, який пояснював мені особливості речитативу в опері Д. Д. Шостаковича: суцільна мелодія класичних композиторів замінена у Шостаковича пунктиром…


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций