Мертві душі характеристика образа Чичиков Павло Іванович

Розміщено ЗНО по географії в 6 сентября 2013

МЕРТВІ ДУШІ (Поема, 1835-1841 - т. 1; опубл. 1842) Чичиков Павло Іванович - новий для російської літератури тип авантюриста-набувача, головний герой поеми, занепалий, що змінив своєму щирому призначенню, але здатний очиститися й воскреснути душею. На цю можливість указує багато чого; у тому числі - ім’я героя. Св. Павло - апостол, що до свого миттєвого, “раптового” каяття й перетворення був одним з найстрашніших гонителів християн; звертання св. Павла відбулося на шляху в Дамаск, і те, що Ч. сюжетними обставинами неподільно пов’язаний з образом дороги, шляхи, - також не випадково.

Ця перспектива морального відродження різко відрізняє Ч. від його літературних попередників - героїв і антигероїв європейських і російських шахрайських романів, а також від персонажів нравоописательних поміщицьких романів (начебто “Сімейства Холмских” Д. Н. Бегичева). Вона ж зненацька зближає “негативного” Ч. і з героями сентиментальних подорожей, і в цілому - із центральними фігурами роману-мандрівки (починаючи з “Дон Кихота” Сервантеса). Бричка колезького радника Павла Івановича Ч., що випливає по своїм надобностям, зупиняється в місті NN, що розташоване ледве ближче до Москви, чим до Казані (т. е. у самій серцевині Центральної Росії). Провівши в місті два тижні (гл.

1) і познайомившись у ньому з усіма важливими особами, Ч. відправляється в маєтки місцевих поміщиків Манилова й Собакевича - за їх запрошенням. Момент зав’язки романного сюжету увесь час відтягається, хоча деякі “особливості поводження” Ч. повинні із самого початку насторожити читача. При знайомстві із черговим поміщиком Ч. спочатку цікавиться кількістю душ, потім положенням маєтку й лише після цього - ім’ям співрозмовника.

Але “закон уповільнення” сюжету діє в романі безвідмовно; лише в самому кінці 2-й глави, проплутав майже цілий день у пошуках Маниловки-Заманилов-Ки, а потім мило й довго поговоривши із солодким поміщиком і його дружиною, Ч. “відкриває карти”, пропонуючи купити в Манилова мертві душі селян, що значаться по ревізії живими Заради чого йому це потрібно, Ч. не повідомляє; але сама по собі анекдотична ситуація “покупки” мертвих душ для наступної їхньої застави в Опікунську раду - на яку увага Гоголя звернула Пушкіна - не була тоді винятковою. Виникає розрив між анекдотичною фабулою, що припускає швидкий розвиток дії, відсутність розгалуженої системи сюжетних ліній - і “законом уповільнення”. Все це непомітно підвищує статус героя, на якому “тримається” і анекдотична подія, і складне нравоописательное оповідання Ч. починає з’єднувати собою всі рівні сюжету. Заплутавши по дорозі назад від Манилова, Ч. попадає в маєток удови-поміщиці Коробочки (гл. 3); сторгувавшись із нею, ранком відправляється далі й зустрічає в трактирі буйного Ноздрева, що заманює Ч. до себе (гл.

4). Однак тут торговельна справа не йде на лад; погодившись зіграти із шахраюватим Новосибірським на мертві душі в шашки, Ч. ледве несе ноги По шляху до Собакевичу (гл. 5) бричка Ч. зчіплюється з візком, у якій їде 16-літня дівчина із золотими волоссями й овалом особи, ніжним, як яєчко на сонце в смаглявих руках ключниці. Поки мужики - Андрюшка й дядько Митяй з дядьків Миня-Їм - розплутують екіпажі, Ч. , незважаючи на всю обачну охолодженість свого характеру, мріє про піднесену любов Однак зрештою думки його перемикаються на улюблену тему про 200 000 придане й під враженням цих думок Ч. в’їжджає в село Собакевича. Зрештою приобретя й тут бажаний “товар”, Ч. їде до скупого поміщика Плюшкину, у якого люди мруть як мухи.

(Про існування Плюшкина він довідається від Собакевича. ) Відразу зрозумівши, з ким має справу, Ч. (гл. 6) запевняє Плюшкина, що всього лише хоче прийняти на себе його податние витрати; приобретя тут 120 мертвих душ і додавши до них трохи випадних, вертається в місто, оформляти паперу на куплених селян. У главі 7-й він відвідує великий триповерховий казенний будинок, білий, як крейда (”для зображення чистоти душ посад, що містилися в ньому,”).

Нравоописание чиновництва (особливо колоритний Іван Антонович Кувшинное Рило) також замикається на образі Ч. Тут він зустрічається із Із-Бакевичем, що сидить у Голови; Собакевич ледве було не проговорюється - недоречно згадавши про проданий Ч. каретнику Михєєві, якого Голова знав. Проте все сходить героєві з рук; у цій сцені він уперше повідомляє, що має намір “вивезти” куплені душі на нові землі, у Херсонську губернію. Усі відправляються на гулянку до Поліцеймейстера Олексію Івановичу, що хабарничає більше, ніж його попередники, але любимо купцями за ласкаве звертання й кумівство, а тому шанується “чудотворцем”.

Після Горелки маслинового кольору Голова висловлює грайливу думку про необхідність женити Ч., а той, розчулившись, читає З-Бакевичу послання Вертера до Шарлотте. (Цей гумористичний епізод одержить незабаром важливий сюжетний розвиток.) У главі 8-й ім’я Ч. уперше починає обростати слухами - поки ще винятково позитивними й утішними для нього. (Крізь нісенітницю цих слухів зненацька прорисовується великий гоголівський задум тритомної поеми “Мертві душі” як “малої епопеї”, як релігійно-моралістичного епосу.

Жителі міста NN обговорюють покупку Ч. і так озиваються про придбані їм селянах: вони “тепер негідники, а переселившись на нову землю, раптом можуть зробитися відмінними підданими”. Саме так мав намір Гоголь надійти в 2-м і 3-м томах з душами деяких “негідників” 1-го тому. ІЗ Ч. - насамперед.

А саме вираження “нова земля” мимоволі вказує на апокалиптическую, всесвітньо-релігійне фарбування цього сюжетного задуму.) Однак занадто високі натяки відразу заземлені; слухи про Ч. -миллионщике роблять його надзвичайно популярним у дамському суспільстві; він навіть одержує непідписаного листа від старіючої дами: “Ні, я не повинна тобі писати!” Сцена губернського балу (гл.

8) кульминационна; після її події, прийнявши новий зворот, рухаються до розв’язки, що, однак, не скасовує “закону вповільнення”. Ч., піднесений юною красою 16-літньої губернаторської дочки, недостатньо люб’язний з дамами, які утворять ” гірлянду, щоблищить,”. Образа не прощається; тільки що що знаходили в особі Ч. щось навіть марсовское й військове (це порівняння пізніше відгукнеться в репліці Поштмейстера про те, що Наполеон складом своєї фігури не відрізняється від Ч.), дами тепер заздалегідь готові до його перетворення в “лиходія”.

І коли невтримний Ноздрев через всю залу кричить: “Що? багато наторгував мертвих?” - це, незважаючи на сумнівну репутацію Ноздрева-Брехуна, вирішує “долю” Ч. Тим більше що тою же вночі в місто приїжджає Коробочка й намагається довідатися, чи не продешевила вона з мертвими душами. Ранком слухи здобувають зовсім новий напрямок. Завчасно, прийнятого в місті NN для візитів, “просто приємна дама” (Софія Іванівна) приїжджає до “дами, приємної у всіх відносинах” (Ганні ГриГоревні); після сперечань через викрійку дами доходять висновку, що Ч. - хтось начебто “Ринальда Ринальдина”, розбійника з роману X. Вульпиуса, і кінцева мета його - відвезти губернаторську дочку, при сприянні Ноздрева.

Ч. на очах читача з “реального” персонажа роману перетворюється в героя фантастичних слухів, у яких до пародійної межі посилені літературні проекції його образа. Щоб підсилити ефект від підміни героя - губернською легендою про нього, Гоголь “насилає” на Ч. триденну застуду, виводячи його зі сфери сюжетної дії. Тепер на сторінках роману замість Ч. діє його двійник, персонаж слухів - жид, фальшивомонетник, випадний Наполеон і чи ледве не Антихрист. Ч. видужує й, знову заступивши своє сюжетне місце й витиснувши за межі роману свого “двійника”, ніяк не візьме до тями, чому відтепер його не велено приймати в будинках чиновників, - поки Ноздрев, без запрошення явившийся до нього в готель, не роз’ясняє, у чому справа. Ухваленийо рішення рано ранком виїхати з міста.

Однак, проспавши, Ч. до того ж повинен чекати, поки ” ковалі-розбійники” підкують коней (гл. 11). І тому в момент від’їзду зіштовхується з похоронною процесією.

Прокурор, не витримавши напруги слухів, умер - і отут усі довідалися, що в небіжчика були не тільки густі брови й миготливе око, але й душу. Метафора “мертвої душі” сатирично згущається; тема загального омертвіння досягає вищої крапки свого розвитку. Ч. більше нема чого робити в просторі 1-го тому, чий собитийний і значеннєвий сюжет розв’язаний. Композиційно “Мертві душі” повинні були повторити “конструкцію” “Божественної комедії” Данте.

В 1-м томі, за аналогією з “Пеклом”, головний герой коло за навкруги поринає в глибини провінційного російського життя. Він споглядає “результати” людського гріхопадіння - від необразливого Манилова до Плюшкина, що майже утратили людський вигляд, і омертвілих чиновників, яких при їхньому житті неможливо запідозрити в наявності душі. Але 1-й тім “Мертвих душ” стільки ж повторює концентричну композицію “Ада”, скільки й спростовують її.

Кожний наступний знакомец Ч. (крім чиновників) по-своєму гірше попереднього, але при цьому - масштабніше, сильніше, яскравіше, а значить - живее. У самій нижній крапці “падіння” перебуває Ч. - тому його біографії, його “передісторії” присвячена весь фінальний розділ 1-го тому (гл. 11). Поки Ч., везомий кучерями Селіфаном і супроводжуваний слугою Петрушкою, від якого завжди виходить захід “житлового спокою”, їде в невідомість, перед читачем розвертається вся “кисло-неприємна” життя героя.


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций