Твір на тему: Герой і проблематика ранньої романтичної прози М. Горького

Розміщено ЗНО по географії в 7 апреля 2013

До раннього періоду творчості М. Горького відносять його романтичні добутки (”Баба Изергиль”, “Ма­кар Чудра”, “Пісня про Буревісника”, “Пісня про Сокола” і інші), оповідання “босяцького” циклу, деякі реалис­тические оповідання. Саме в реалістичних оповіданнях намітилися ті теми, які письменник буде розвивати пізніше: викриття соціального ладу, його пороків, дово­дящих людини до крайнього ступеня падіння, моральний­ний убогості, духовної й, нарешті, фізичної загибелі. У своїх же романтичних творах Горький здійснює “пошук людини”, тому провідними ті­мами цих добутків стають співвідношення доб­ра й зла, волі й необхідності, сили й слабості. Вони перейняті героїчним пафосом Прагнення допомогти жити гарніше, яскравіше, піднесеніше й викликало звертання Горького до романтики. “Потрібні подвиги, подвиги, - викликував письменник. - Потрібні такі слова, які звучали б, як дзвін сполоху, тривожили всі й, трясучи, штовхали вперед”.

Треба було підняти че­ловека, окрилити його, розбудити в ньому бадьорість і віру. Але для того щоб по-справжньому прожити життя, недо­статочно “Горети”, недостатньо бути вільним і гір­дим, що почуває й неспокійним. Потрібно мати глав­ное: ціль, що виправдує існування людини, тому що “ціна людини - справа його”. З найпершого оповідання “Макар Чудра” Горький робить своїми героями людей, які цінують духовну волю, людей, яких життя не може прив’язати до од­ному місцю, людей незалежних Гордий Зобар не може впасти в ноги навіть улюбленій жінці.

Лойко був єдиний­ственним людиною, який Радда змогла полюбити, і саме за те, що він ніколи не став би її рабом. Але навіть сильна любов не може змусити її розстатися з волею, волю вона любить ще сильніше Зобара. Гіркий співає “… похмурий і врочистий гімн гордій парі кра­ савцев-циган”. Молодий Горький мріє про сильні, вольові натури, людей-борцях, які зможуть вивести Росію з тьми, однак поруч їх не знаходить И тому його звертання до діяльного, революційного романтизму не випадково.

Так виникають “Пісня про Сокола” і “Пісня про Буревестни­ке”. Боягузливому й самовдоволеному Ужу, цілком удовлет­воренному життям у задушливій ущелині, Горький противо­поставляє сміливого Сокола, що рветься вгору, до волі, світлу, що вступає в нерівний бій з ворогом. Сокіл знає, що загине, але неможливість волі для нього сильніше Смерті. І Горький співає славу “шаленості хоробрих”. Те ж в “Пісні про Буревісника”, що стала теперішнім гімном суспільного руху того часу.

Твердження волі, добра, людського досто­инства, питання про зміст життя й призначення людини в ній - головні проблеми оповідання “Баба Изергиль”. В основу його сюжету покладено дві легенди. Одна - про гордому, зарозумілому Ларре, інша - про Данко, юно­ше, що віддало серці для порятунку свого народу. Писа­тель торкає важливої етичної проблеми: людина без людей, поза своїм народом - ніщо. Відкинутий з­племенниками, Ларра позбавлений людяності, любові й доб­роти.

Самітність, приреченість на безглузде й біс­плодове існування - от найстрашніше покарання. Ларре “немає життя, і смерть не посміхається йому. І немає йому місця серед людей…

“. На самоті колишній колись сильним людина перетворюється в нікчемну примару. Егоїзму Ларре протистоїть велич подвигу Данко, що жертвує собою заради порятунку свого народу. Його палаюче серце, вирване із грудей, що висвітлює дорогу в темряві, давно вже стало символом. Протиставляючи ці образи, Горький і розкриває основну проблему оповідання.

Не менш романтична й сама баба Изергиль, ут­верждающая: “У житті… завжди є місце подвигам”. Изергиль прожила життя, наповнену “жадібної любо­в’ю”. Вона була підпорядкована цієї ненаситної пристрасті, але в любові вона була вільніше й не дозволяла не принижувати себе, ні навіть підкоряти. Через всю ранню творчість Горького проходить меч­та про прекрасну людину. Гіркий показав у литерату­ре того часу нових героїв - людей подвигу, боротьби, більших і яскравих почуттів.

Романтичні оповідання Горького затверджують віру в людину, у його розум. Людина показана в них не як переможеним, подавленим життям, що відмовилося від боротьби, від діяння; він - творець життя


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций