Рідна природа й народна душа в поезії Ф. И. Тютчева
Люблю грозу на початку травня, Коли весняний перший грім, Як би резвяся й граючи, Гуркоче в небі блакитному. Чиї ці рядки? Хто з поетів зумів подслушать гру молодого грому в травневій лазурі неба? Ім’я цього поета природи - Федір Вербанович Тютчев. Видатний російський лірик, він був у всіх відносинах протилежністю своєму сучасникові й майже ровесникові Пушкину. Якщо Пушкін - “сонце росіянці поезии”, то Тютчев - нічний поет.
Хоча Пушкін і надрукував у своєму “Сучаснику” у последний рік життя більшу добірку віршів тоді нікому не відомого, що находились на дипломатичній службі в Німеччині поця, навряд чи вони йому сподобалися. Хоча там були такі шедеври, як “Бачення”, “Бессонница”, “Як океан объемлет куля земний”, “Последний катаклізм”, “Цицерон”, “Про що ти вїли, ветр нічний?..”. Пушкіну була далека насамперед традиція, на яку опирався Тютчев: німецький ідеалізм (до нього Пушкін залишився байдужа) і поетична архаїка XVIII - початку XIX століття, насамперед вірші Державіна. Із цією традицією Пушкін вів непримиренну літературну боротьбу.
З поезією Тютчева ми знайомимося вже в начальной школі: це вірші про природу, пейзажная лірика. Для Тютчева природа завжди була джерелом натхнення. Кращі його творения - вірші про природу.
Його пейзажі в стихоутворах “Як весел гуркіт літніх бур”, “Що ти хилиш над водами… “, “У небі тануть хмари… ” і інші по праву ввійшли в золотий фонд росіянці й світовій літературі.
Але поетові чужо бездумне милування природой, він шукає в ній те, що ріднить неї із чолостоліттям. Природа повна життя: вона дихає, улибається, супиться, іноді дрімає, сумує. У неї своя мова; їй властиво те, що й чоловеческой душі, тому вірші Тютчева про природі - це вірші про людину, про його настроениях, хвилюваннях, тривогах (”У задушливому повітрі молчанье… “, “Потік згустився й тьмяніє”, “Ще землі сумний вид…” і ін.
). Головне в Тютчева навіть не зображення, а осмислення природи - філософська лирика. Друга тема його творчості - життя чоловеческой душі, багатогранність любовного почуття. Єдність його ліриці надає емоциональний тон - постійна неясна тривога, за якої коштує неясне, але незмінне ощущение наближення загального кінця.
Поряд з нейтральними в емоційному плане пейзажними замальовками природа в Тютчева катастрофічна, і сприйняття її трагедійно. Такови вірша “Безсоння”, “Бачення”, “Останній катаклізм”, “Як океан объемлет куля земний”, “Про що ти виєш, ветр нічний?.. “. Уночі в бодрствующего поета відкривається внутреннее пророчий зір, і за спокоєм дневний природи йому бачиться стихія хаосу, чреватего катастрофами й катаклізмами. Він слухає всесвітнє мовчання покинутого, посиротілого життя (взагалі, життя людини на землі для Тютчева є примара, сон) і оплакує приближение загальної останньої години: И наше життя коштує перед нами, Як примара, на краю землі.
Поет визнає, що голос хаосу, що слишли вночі, хоча й незрозумілий, глухий для людини, але в той же час і глибоко родинний настроению його збентеженої душі. ПРО, страшних пісень цих не співай Про древній хаос, про рідний! - заклинає поет “ветр нічний”, але продовжує вірш так: Як жадібно мир душі нічний Слухає повести улюбленої! Така подвійність природна: адже в душі людини тої ж бури, “під ними (тобто під людськими почуттями) хаос ворушиться”, той же “рідний”, що й у світі навколишнього середовища. Життя людської душі повторює й восробить стан природи - думка стихотворений філософського циклу: “Цицерон”, “Як над горячею золою”, “Душу моя - елизирозум тіней”, “Не те, що мнете ви, природа…
“, “Сльози людські”, “Хвиля й дума”, “Два голоса”. У житті людини й суспільства та ж стихія, ніч, захід, усім править долю (про цьому стихотворение “Цицерон” зі знаменитою формулою: “Блаженний, хто відвідав цей мир у його мінути роковие”). Звідси гостре відчуття кінцівки буття (”Як над горячею золою”), визнання безнадійності (”Два голоси”). Виразити ж все це й тим більше бути понятим і почутийним людьми майже неможливо. У цьому Тютчев треба розповсюдженій романтичній ідеї про те, що прозріння поета принципиальале незрозумілі юрбі.
Але в той же час лірика Тютчева близька ліриці Некрасова, творчості Достоєвського, що помітило “просторість поезії Тютчева, якому доступна й пекуча пристрасність, і сувора енергія, і глибока дума, моральнийіность і інтереси громадського життя”. Тютчев часто “ішов” до першоджерел Вселенийний, у цьому його творчість “обширнее” творчества Некрасова. У Тютчева два початки: мир і людина, вона намагався вирішити космічні “останні” питання, тому завжди интересен. Поет виявився сучасним для читача початку XX століття, як і для такого кінця XIX века.
Він за кожним явищем природи відчуває загадковість. “Тютчев не жартував з музою, - говорив Л. Толстій, - і все в нього строго: і зміст, і форма. Його тривожна любов до життя, його собственная лірика саме була пов’язана із землею”. Із глубоким співчуттям читаємо рядка: ПРО, як убийственно ми любимо, Як у буйній сліпоті страстей Ми те всього вірніше губимо, Що серцю нашому милею. Мир тютчевской поезії розкривається (це ще помітив Пушкіна) тільки в добірці стихотворений.
У нього навіть там, де тільки локализованний пейзаж, ми все-таки виявляємося завжди як би перед цілим миром. У лірику Тютчева герой один. Але от що интересно: людина в ній є, але немає героя в привичном змісті цього слова. Особистість у нього поезии представляє весь рід людський, але не рід у цілому, а кожного в цьому роді. Отсюта й друга особливість поезії Тютчева - диалогичность.
У віршах постійно йде суперечка. Не те, що мнете ви, природа - Не зліпок, не бездушний лик. У ній є душу, у ній є воля, У ній є любов, у ній є мову…
Якщо в 40-е роки XIX століття проблема народу, як такого, Тютчева не займає, то до кінця 50-х років у світогляді поета намечаются радикальні зміни. Він пише про прогнилі владні структури імперії, уподібнює долю Росії кораблю, що сів на мілину. І “хвиля народного життя в стані підняти його й пустити в хід”.
(”Щось прогнило в королівстві датському”, - писав Тютчев. ) Звідси й народжуються вірші: Ці бедние селенья, Ця вбога природа - Край рідний долготерпенья, Край ти російського народу. Принцип віри був і назавжди залишився живим для Тютчева: Над цієї темною толпою Непробудженого народу чи Зійдеш ти коли, воля, чи Блисне промінь твій золотий?..
Поет упевнений, що притулком Бога на землі став страждаючий народ. Але як справедливо помітив Л. Гроссман, Тютчев “релігійним шляхом іде до визнання демократії”. В 50-е роки XIX століття Тютчев у зображенні природи зближається з Некрасовим.
Здивуйтельно тютчевское вірш: Є в осені первісній Коротка, але чудова пора - Весь день коштує як би кришталевий, И променисті вечори… У цій реальній осені є щось від землі обидвітованной, від світлого царства. Не випадкові такі епітети, як “кришталевий”, “променистий”.
У той же час образ лазурі, що ллється, - наочна реальність кришталю. “Лише павутини тонкий влос” - не тільки помічена деталь, реальна прикмета, вона служить сприйняттю всього величезного миру, аж до тонкої павутини. І ця гармоническая картина миру вперше в Тютчева пов’язана із селянським полем, із серпом і борозною: И ллється чиста й тепла лазур На відпочиваюче поле. Тютчев ще не прагне проникнути в самую народне селянське життя, як Некрасов в “Незжатій смузі”, але це вже й не поетична алеГорея. Поет назавжди залишається поетом трагічних духовних шукань.
Але він вірить у справжні цінності життя: Розумом Росію не зрозуміти, Аршином загальним не виміряти: У їй особлива стать - У Росію можна тільки вірити. Для Тютчева дух іде далі думки, тому “думкою” не зрозуміти Росію, але “дух” допомагає зміцнювати віру в неї. Батьківщина для поета не абстрактная вітчизна. Саме так у цьому - в ощущении таємниці народного життя, у надії на неї - і близький Тютчев і Некрасов.
В 1915 році Мережковский написав книгу “Дві таємниці русяваской поезії, Некрасов і Тютчев”, де утверждав цей постулат. “Дві таємниці російської поезії” (Тютчев і Некрасов) сходилися, але багато в чому знову розійдуться, але сама ця віра в Росію як Росію народну залишиться головної й для Некрасова, і для Тютчева назавжди.
« Подорож Гулливера характеристика образів Академіків Лагадо
Основні теми лірики Ф. И. Тютчева »