Суспільство майбутнього в четвертому сні Віри Павлівни

Розміщено Українська література в 21 октября 2011

Суспільство майбутнього показане в романі в четвертому сні Віри Павлівни. Людина майбутнього, пророкує Чернишевський, переробить природу за допомогою чудесних машин. Він змусить природу служити собі, навіки звільниться від «влади землі» над собою, скине із себе залежність від стихійних сил природи

Праця перестане бути важким і ганебним тягарем, стане легкі й радісним, тому що всі важкі роботи будуть робити машини. Праця стане природною потребою й насолодою для людини. Люди майбутнього, пророкує Чернишевський, перетворять пустелі в родючі землі, покриють садами голі скелі, прориють грандіозні канали. Назавжди зникне протилежність між розумовою й фізичною працею. Людина майбутнього, звільнена від нестатку й турбот, стане всебічно розвиненою істотою, зможе повністю розкрити всі багатства своєї натури. Люди майбутнього цвітуть здоров’ям і силою, вони стрункі й граціозні, вони не раби машин, а творці й творці

Вони - музиканти, поети, філософи, учені, артисти, але вони ж працюють на полях і заводах, керують доконаними, ними створеними машинами. «Всі вони - щасливі красені й крас!авици, що ведуть вільне життя праці й насолоди».

Малюючи перемогу соціалізму в Росії, Чернишевський у той же час пророкує неминуче торжество його в усьому світі, коли будуть сметени всі штучні границі між народами й кожною людиною стане бажаним гостем і повноправним хазяїном у будь-якім місці земної кулі. Тоді зникне всяке гноблення людини людиною, наступить «для всіх вічна весна й літо, вічна радість».

Із глибокою проникливістю передбачав Чернишевський, що соціалізм розкріпачить жінку від домашнього рабства, що суспільство візьме на себе значну частку турбот про виховання підростаючого покоління й забезпеченні старих. Він вірив, що зміниться всього кілька поколінь, і соціалізм переможе в Росії й в усьому світі. Геніальне передбачення Н. Г. Чернишевського збулося в наш час: багато країн Європи й Азії приступилися до побудови соціалістичного суспільства, дотримуючись великого приклада радянського народу, що побудував соціалізм і йде до комунізму. «Майбутнє світле й прекрасно»,- невпинно повторював Чернишевський і жагуче кликав до боротьби за нього: «Любите його, прагнете до нього, працюйте для нього, наближайте”"ег”67 переносите з нього в сьогодення;” скільки можете перенести: “настільки буде світла й добра, багата радістю й насолодою ваше життя, наскільки ви вмієте перенести в неї з майбутнього. Прагнете до нього, працюйте для нього, наближайте його, переносите з нього в сьогодення все, що можете перенести».

Основні герої російської класичної літератури попередньому Чернишевському,—«зайві люди». Онєгін, Печорин, Бельтов, Рудин. Про

ломів при всім розходженні між собою подібні в одному: всі вони, за словами Герцена, «розумні ненужностн», «титани слова й пігмеї справи», натури роздвоєні, страждаючі від вічного розладу між свідомістю й волею, думкою й справою, - від морального виснаження. Не такі герої Чернишевського. Його «нові люди» знають, що їм потрібно робити, і вміють здійснити свої задуми, у них думка невіддільна від справи, вони не знають розладу між свідомістю й волею. Герої Чернишевського - творці нових відносин між людьми, носії нової моралі. Ці нові люди перебувають у центрі уваги автора, вони - головні герої ромайа; тому вже до кінця другого розділу роману «відпускаються зі сцени» такі представники старого миру, як Марья Алеюсеевна, Сторешников, Жюли, Серж і др.

Роман починається незвичайно, з розв’язки - сценою таємничого зникнення одного з героїв. Такий загадковий початок нерідко зустрічався в добутках західних романістів - Эжена Сю, Олександра Дюма, широко відомих у тодішній Росії

Чернишевський сам у третьому розділі («Передмова») роз’ясняє зміст цього прийому: «Я вжив звичайну хитрість романістів: почав повість ефектними сценами, вирваними із середини або кінця її, прикрив їхнім туманом». Такий початок дозволило, з одного боку, залучити до роману увага широкої читаючої публіки, який автор «закидали вудку із принадою ефектності», з іншого боку, допомагало обдурити пильність цензури, збити її з користі звичайними прийомами авантюрного роману

Надалі викладі Чернишевський пародіює подібні романи, заявляючи: «Я пишу без вивертів і тому вперед говорю: тріскучого зіткнення не буде, усе розв’яжеться без бур, без громів і блискавок».

Роман розбитий на шість глав, з яких кожна, за винятком останньої, у свою чергу ділиться на головкоми. Прагнучи підкреслити винятково важливе значення заключних подій, Чернишевський розповідає про їх в особливо виділеної односторінкової головкомі «Зміна декорацій».

Дуже велике значення в романі здобувають розгорнуті образиаллегории - сни Віри Павлівни. Так, у першому сні в алегоричній формі зображена революція, що несе волю закріпаченим жінкам, що нудяться в «сирих, темних підвалах життя». У другому сні дається зображення «реального бруду», всі елементи якої здорові. «Реальний бруд», «чистий бруд»,- це народ, життя якого «має головним своїм елементом праця». «Колосся, що виростає із цього бруду від сонячного світла, буде здорове колосся». «Фантастичний бруд», «бруд гнила» - це паразитичні класи, що живуть чужою працею. Усе, що породжується цією «фантастичним брудом», погано.

Особливо велике значення четвертого сну Віри Павлівни. У ньому в алегоричній формі, у зміні картин, рисується минуле, сьогодення й майбутнє людства. У четвертому сні Віри Павлівни знову з’являється революція, «сестра своїх сестер, наречена своїх наречених». Вона говорить про рівність, братерство, волю, про те, що «немає нічого вище людини, немає нічого вище жінки», розповідає про те, як буде влаштоване життя людей і яким стане людина при соціалізмі

Характерною рисою роману є часті авторські відступи, звертання до героїв, бесіди із проникливим читачем. Значення цього уявлюваного персонажа дуже велико в романі. У його особі осміяна й викрита обивательська частина публіки, відстала й тупа, шукаюча в романах гострих сцен і пікантних положень, що постійно тлумачить про «художність і нічого не розуміюча в справжнім мистецтві. Проникливий читач -той, хто «самовдоволено тлумачить про літературну або вчену речі, у яких ні бельмеса не розуміє,, і тлумачить не тому, що справді зацікавлений ними, а для того, щоб пощеголять своїм розумом (якого йому не трапилося одержати від природи), своїми піднесеними прагненнями (яким у ньому стільки ж, як у стільці, на якому він сидить) і своєю освіченістю (якої в ньому стільки ж, як у папузі) ».

Знущаючись і знущаючись із цього персонажа, Чернишевський тим самим звертався до читача-друга, до якого він харчував, величезна повага, зажадав від нього вдумливого, пильного,. справді проникливого відношення до оповідання про «нових людей».

Введення в роман образа проникливого читача пояснювалося необхідністю привернути увагу читаючої публіки до тому, про що по цензурних умовах Чернишевський не міг говорити відкрито й прямо.


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций