Аналіз поетичного щоденника Блоку «Вірші про Прекрасну Даму»
Своє, блоковское, яскраво і своєрідно проявилося в збірці-«Вірші про Прекрасну Даму, любовному щоденнику поета. Індивідуалізм, похмуре самотність, яким пройнятий ряд віршів першої збірки, тут набуває забарвлення містико-елегійну, передавальну особливе світовідчуття поета, який жив містичними передчуттями і очікуваннями. Ілюзорне уявлення про життя ще більше утверджується в «виключно важливому» для Блоку 1900 році, коли він познайомився з філософією і поезією Вл. Соловйова, який проповідував ідею кінця всесвіту, відведення з світу реальної дійсності, що розробляв тему «світу нетутешнього».
Особливо велике вплив зробила на Блока ідея Світової Душі, або Вічної Жіночності, запозичена у свою чергу у німецьких поетів, представників иенской школи романтиків (Новаліс, Тік і ін), які все земне розглядали через його ставлення до небесного, вічного, нескінченного. Блок найбільш активно сприйняв тезу ієнців про те, що в індивідуальній любові проявляється любов світова та сама любов до світу розкривається через любов до жінки.
У «Віршах про Прекрасну Даму» зустрічаємося з образами, в яких втілена ідея Світової Душі, конкретізіруемая (в даному випадку цей термін дуже відносний) у таких містико-романтичних образах, як Вічно-Юна, Володарка Всесвіту, Прекрасна Дама, Дружина і т. п. Блок, мабуть, ще більш наполегливо, ніж Соловйов, проводить дуалістичну ідею світу земного, в якому знаходиться його юнак, і світу нетутешнього, куди йде Вона.
Реальним прототипом героїні «Віршів про Прекрасну Даму» була Л. Д. Менделєєва, проте у віршах нічого реального немає. Немає навіть образу, є лише ідея. Поетизація коханої зводиться до степеня благоговійної молитви земної отрока нетутешній дамі:
Заходжу я в темні храми,
Роблю бідний обряд.
Там чекаю я Прекрасної Дами
У мерцанье червоних лампад …
О, я звик до цих риз
Величавої Вічної Дружини!
Високо біжать по карнизах Посмішки, казки і сни.
(«Входжу я в темні храми»)
Вигаданий світ у «Віршах про Прекрасну Даму» протиставлено подій реальної дійсності, яку поет відтворює в абстрактних або гранично узагальнених образах. І все ж в осмисленні зв’язків зі світом у Блоку помітний деякий зсув. Якщо раніше погляд на світ і на себе тільки похмурий, то в другому збірнику присутній мрія про інше життя, смутна надія на зв’язок зі світом, хай і через нетутешній образ Діви - Краси:
Ти тут пройдеш, холодний камінь торкнеш,
Одягнений дивною святістю століть,
І може бути, квітка весни впустиш …
… Я осяяний - я чекаю твоїх кроків.
(«Біжать невірні денні тіні»)
Ми не боялися б так поезію Блока, він не став би великим поетом, якщо б писав тільки такі шифровки або якщо б відбивав тільки невиразні відчуття. Треба, однак, врахувати, що навіть у містичних віршах Блоку є справжня поезія, вони полонять нас чистотою почуттів, благоговійної закоханістю блоковского героя.
«Вірші про Прекрасну Даму», - писав М. Рильський, - це перш за все вірші про любов і високої людської краси, це втілене в умовно-містичні одягу торжество живого життя »‘. Ці вірші написані людиною з непересічним талантом, але зі слабким знанням життя. Їх ніби передбачив Бєлінський, який писав: «Коли ви дивитеся поета без змісту, але який володіє великим талантом, ви відчуваєте, що вас щось розтривожило, порушило в вас прагнення до чогось, глибоко шокувало вас в якийсь невизначений стан» . У такому Випадку, додає критик, «саме насолода - тільки роздратування, а не задоволення». Відчуваєш це і при читанні ранніх віршів Блоку, однак відчуваєш і щось приховане, помічаєш прагнення поета вирватися в реальний світ, на простори життя з темряви і затхлості храму. Він прагне висловити свої почуття простими, ясними словами і образами, і саме такі вірші визначають основну тенденцію блоковской поезії, хоча в перших збірках їх ще не багато.
« Твір аналіз оповідання А. П. Чехова «Людина у футлярі»
Стиль поеми М. Некрасова «Кому на Русі жити добре» »