Творчість Саші Соколова: російська література в еміграції

Розміщено Зарубіжня література в 10 марта 2011

Олександр Всеволодович (Сашко) Соколов народився в 1943 р. в Канаді, де його батько працював у радянському посольстві. Через три роки сім’я повернулася до СРСР. Саша Соколов навчався у Військовому інституті іноземних мов, потім на факультеті журналістики МДУ, друкувався в різних газетах. Жив він то в Москві, то в провінції, вважаючи за краще берега Волги, де якийсь час працював єгерем. У 1975 р. емігрував до Канади, з 1989 р. часто буває в Росії. Сашею Соколовим написано три книги («Школа для дурнів», 1973; «Між собакою та вовком», 1980; «Палісандр», 1985) та есе («Тривожна лялечка», «На сокровенних скрижалях», «Знак осяяння», «Palissandr - c’est moi? «). Щоб прочитати Соколова, необхідно забути багато чого з того, що відомо про роман, про літературі взагалі.

В іншому разі не буде ніякого іншого враження, крім здивування. Читачеві нічого не залишається, окрім як сприймати твори у відповідності з законами, пропонованими самими книгами. Через усю творчість Саші Соколова проходять «наскрізні» теми, мотиви, які формулюють його художній світ. Тут все умовно, хитко, нереально, персонажі двояться, троятся, відображаються один в іншому, поділяються на частини, які починають сперечатися один з одним. Оповідання рухається як би само собою, не підганяється і не регульоване автором. Дія може раптом швидко понестися вперед, а може зупинитися, немов «зачепившись» за думку, образ, слово. Одного разу виникнувши в тексті, якесь слово, часто з авторською, окказіональним значенням, породжує відлуння, яке потім довго звучить, іноді перетворюючись до протилежності. Персонаж може один раз з’явитися на сторінках чи загубитися назавжди, а може, зникнувши сторінок на сто, раптом виплисти на поверхню в зовсім несподіваному місці. Крім того, у героїв цілком особливі стосунки з часом: майбутнє, сьогодення, минуле співіснують, не заважаючи один одному. Тому померлі приходять до живих, заманюють їх у свій смертельний хоровод або, навпаки, герой не може померти, постійно перевтілюючись. Романи Соколова побудовані за законом асоціації, причому сутінкової, полуподсознательной, на межі сну, яви і міфу. Іноді це мотивная, образна асоціація. У «Школі для дурнів» наскрізні мотиви і образи скріплюють навіть не голови, а абзаци і фрази в текст. Іноді основним прийомом виявлення загального сенсу стає лінгвістична асоціація, «причіпляються» одне слово до іншого, один період до іншого за принципом гри зі словом. Російська мова є однією з головних дійових осіб усіх книг Соколова. Такого почуття мови, слова немає більше ні в кого з сучасних російських письменників, може бути, тільки у І.А. Бродського.

Дві перші книги Соколова були опубліковані у нас майже одночасно з романом Дж. Оруелла «19848243, звідки на сторінки публіцистики ринув цілий потік цитат, термінів, в тому числі «новояз» - деформований, доведений до абсурду мову, позбавлений не те що комунікативної, але навіть читача функції, не кажучи вже про естетичну. Блискучий російську мову романів Саші Соколова - противага «новоязу», нагадує, що наша мова живий і потенційні можливості його безмежні. Спроба сформулювати деякі загальні ідеї, теми і мотиви, що утворюють художній світ Соколова, які проходять через всі його книги, була зроблена одним з найбільш авторитетних американських дослідників його творчості Д. Бартоном Джонсоном в статті «Sasha Sokolov’s Twilight Cosmos: Themes and Motifs». Їх взаємодія відображує літературознавцем в дотепній схемою. У двох перших книгах річка і залізна дорога - визначальні елементи простору, в «Палісандр» герой подорожує по залізниці. Річка Літа, поточна на сторінках усіх книг Соколова, скрізь зв’язується з мотивами смерті і безсмертя. Інші мотиви - часу і лихоліття; пам’яті, дежавю і амнезії; сексу і любові - в тій чи іншій мірі присутні в кожному романі Соколова, утворюючи їх багатовимірний простір. Книги Саші Соколова гранично універсальні в тому сенсі, що в них твориться власний універсум, космос, хоча і сутінковий, по Бартону Джонсону. Сутінки - інше важливе для творчості Соколова поняття. У «Школі для дурнів» - це стан втрати орієнтирів, в якому перебуває герой-підліток, намагаючись і одночасно боячись перейти в світ дорослих. У книзі «Між собакою та вовком» сутінки теж основоположний елемент поетики. У «Палісандр» сутінки переходять на рівень фантасмагоричности всієї російської історії. Є ще одне поняття, яке необхідно мати на увазі, кажучи про твори Соколова, - творчість, одна з головних тем письменника. У «Школі для дурнів» весь світ, котрий постає перед нами, створений і придуманий головним героєм. У «Між собакою та вовком» і «Палісандр» епістолярна і мемуарний творчість непомітно підмінює собою реальність.


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций