Порівняльна характеристика Онєгіна і Печоріна (Передові люди xix століття)

Розміщено Шкільні твори в 6 марта 2011

Сумно я дивлюся на наше покоління! Його майбутнє - чи порожньо, чи темно, Тим часом, під тягарем познан’я і сумніви, У бездіяльності постаріє воно. М. Ю. Лермонтов “Євгеній Онєгін” Пушкіна був для поета, за його словами, плодом “розуму холодних спостережень і серця сумних замет”. Бєлінський у своїй статті “Євгеній Онєгін” назвав цей твір “енциклопедією російського життя”. І справді, в цьому романі, як у магічному кристалі відбилася картина всіх верств російського життя: і вищого світу, і дрібнопомісного дворянства, і народу - Пушкін добре вивчив життя всіх верств суспільства початку XIX століття. У ті роки, коли поет працював над своїм найулюбленішим твором, йому довелося багато пережити, втратити багатьох друзів, випробувати гіркоту від загибелі кращих людей Росії. На тлі картин російського життя 20-х років XIX століття показана драматична доля кращих людей, передової дворянської інтелігенції епохи декабристів. Без Онєгіна був би неможливий “Героя нашого часу” Лермонтова, тому що реалістичний роман, створений Пушкіним, відкривав першу сторінку в історії великого російського роману XIX століття. Пушкін втілив в образі Онєгіна багато хто з тих рис, які потім розгорнуті в окремих персонажів Лермонтова, Тургенєва, Герцена, Гончарова.

Євгеній Онєгін і Печорін дуже схожі за характером, обидва вони зі світської середовища, отримали гарне виховання, вони стоять на вищому щаблі розвитку, звідси їх туга, нудьга і незадоволеність. Усе це властиво душам більш тонким і більш розвиненим. Пушкін пише про Онєгіна: “Нудьга на нього чатувала, і бігала за ним вона, як тінь чи вірная дружина”. Світське товариство, в якому обертався Онєгін, а пізніше і Печорін, зіпсувало їх. Воно не вимагало знань, достатньо було поверхневого освіти, важливіше було знання французької мови і хороших манер. Євген, як усі, “легко мазурку танцював і кланявся невимушено”. Свої кращі роки він витрачає, як більшість людей його кола, на бали, театри і любовні захоплення. Такий же спосіб життя веде і Печорін.

Дуже скоро обидва починають розуміти, що це життя порожня, що за “зовнішньою мішурою” не стоїть нічого, у світлі панує нудьга, наклеп, заздрість, люди витрачають внутрішні сили душі на плітки і злість. Дрібна суєта, пустопорожні розмови “необхідних дурнів”, душевна порожнеча роблять життя цих людей одноманітною, зовні сліпучою, але позбавленої внутрішнього змісту. Неробство, відсутність високих інтересів опошляють їх існування. День схожий на день, трудитися нема чого, вражень мало, тому найрозумніші і найкращі захворюють меланхолією. Своєї Батьківщини і народу вони, по суті, не знають. Онєгін “хотів писати, але наполеглива праця йому був тошен …”, у книгах він теж не знайшов відповіді на свої питання.

Онєгін розумний і міг би приносити користь суспільству, але відсутність потреби в працю є причиною того, що він не знаходить собі заняття до душі. Від цього він і страждає, розуміючи, що верхній шар суспільства живе за рахунок рабської праці кріпаків. Кріпацтво було ганьбою царської Росії. Онєгін в селі спробував полегшити становище своїх кріпаків (”… ярем він панщини старовинної оброком легким замінив …”), за що був засуджений сусідами, які вважали його диваком і небезпечним “вільнодумцем”. Печоріна також багато хто не розуміють. Для того, щоб глибше розкрити характер свого героя, Лермонтов поміщає його в самі різні соціальні сфери, зіштовхує з найрізноманітнішими людьми. Коли вийшло в світ окреме видання “Героя нашого часу”, то стало ясно, що до Лермонтова російського реалістичного роману не було. Бєлінський відзначав, що “Княжна Мері” - одна з головних повістей у романі. У цій повісті Печорин розповідає про самого себе, розкриває свою душу. Тут сильніше всього проявилися особливості “Героя нашого часу” як психологічного роману.

У щоденнику Печоріна ми знаходимо його щиру сповідь, в якій він розкриває свої думки і почуття, нещадно висміюючи властиві їй слабкості і вади. Тут дана розгадка його характеру і пояснення його вчинків. Печорін - жертва свого лихоліття. Характер Печоріна складний і суперечливий. Він говорить про себе: “У мені дві людини: один живе, в повному розумінні цього слова, - інший мислить і судить його”. В образі Печоріна видно риси характеру самого автора, але Лермонтов був ширше і глибше свого героя. Печорін тісно пов’язаний з передовою громадською думкою, але він зараховує себе до жалюгідних нащадкам, які поневіряються по землі без переконань і гордості. “Ми не здатні до більш великим жертвам ні для блага людства, ні для власного щастя”, - говорить Печорін. Він втратив віру в людей, його невіра в ідеї, скептицизм і безсумнівний егоїзм - результат епохи, що настала після 14 грудня, епохи морального розпаду, боягузтва і вульгарності того світського суспільства, в якому обертався Печорін. Основне завдання, яке поставив перед собою Лермонтов, - це написання образу сучасного йому молодої людини. Лермонтов ставить проблему сильної особистості, настільки несхожою на дворянське суспільство 30-х років. Бєлінський писав, що “Печорін - Онєгін нашого часу”. Роман “Герой. Нашого часу” - це гірке роздуми над “історією душі людської”, душі, погубленої “блиском оманливої столиці”, що шукає і не знаходить дружби, любові, щастя. Печорін - страждає егоїст.

 Про Онєгіні Бєлінський писав: “Сили цієї багатої натури залишилися без програми: життя без сенсу, а роман без кінця”. Те ж саме можна сказати і про Печоріна, Порівнюючи двох героїв, критик писав: “…У дорогах різниця, а результат один “. При всій різниці зовнішнього вигляду і відмінності характерів і Онєгін, і Печорін, і Чацький належать до галереї “зайвих людей, для яких в навколишньому суспільстві не знаходилося ні місця, ні справи”. Прагнення знайти своє місце в житті, зрозуміти “призначення велике” складає основний сенс лермонтовською лірики. Чи не ці роздуми займають Печоріна, ведуть його до болісного відповіді на питання: “Навіщо я жив?” На це питання можна відповісти словами Лермонтова: “Бути може, мислію небесної і силою духу переконаний, я дав би світу дар чудовий, а мені за те - безсмертя він …” У ліриці Лермонтова і роздумах Печоріна зустрічаємо ми сумне визнання того, що люди - це ті тонкі плоди, до часу дозрілі.

Як перегукуються слова Печоріна про те, що він зневажає життя, “і лермонтовське” але долю, я і світ зневажав “, тому в” Герої нашого часу “ми так виразно чуємо голос поета, дихання його часу. Зображуючи долі своїх героїв, типові для їхнього покоління, Пушкін і Лермонтов протестують проти дійсності, яка змушує людей даром розтрачувати сили.

 


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций