Вільгельм Баскервильский - герой роману Умберто Еко “Ім’я троянди»

Розміщено Світова література в 5 марта 2011

Вільгельм Баскервильский Провідник вчення францисканця Роджера Бекона (1214-1292), що надавав величезне значення тлумачення зовнішніх явищ світу, і одночасно - англійського теолога Вільгельма Оккама (1285-1349), який розробив теорію знаків. На думку автора роману, «тільки від Бекона до Оккама, в цей єдиний період, знаки використовувалися для вивчення інді-відуалій», на чому, власне, і будується метод розслідування В.Б. злочинів у романі. Характер героя (за сюжетом - одного Окка-ма) повторює окремі риси своїх історичних прототипів з типовою для їх часу і середовища умоглядністю, з умінням придушувати свої почуття. Цими якостями В.Б. близький знаменитому Шерлоку Холмсу. (Ім’я героя містить натяк на повість Конан доїла.) Для складного, насиченого богословської полемікою роману, на думку автора, в якості героя був потрібний саме сищик, англієць.

В.Б., чернець-францисканець і колишній інквізитор, напередодні листопада 1327 бере участь у спробі примирення папи Іоанна XXII та імператора Людовіка Баварського. Зустріч їх послів відбувається в італійському абатстві бенедиктинців, прославленому своєю давньою бібліотекою. Богословський диспут, в якому герой виступає на боці «імперських богословів», які прагнуть до реформи церкви, виявляє непримиренні протиріччя. Одночасно на прохання абата В.Б. розслідує низку вбивств, скоєних в монастирі, і приходить до розуміння їх причини, але не може запобігти трагедії. Точно так само його участь у диспуті не запобігає розриву папи з імператором. Причиною серії злочинів чиниться шалений неприйняття одним з найстаріших ченців монастиря, Хорхе бургосській, відкритості знання, старання перешкодити знайомству ченців-книголюбів з таємничою рукописом монастирського сховища, що містить втрачені глави «Поетики» Арістотеля. Наслідком цієї ненависті є загибель у пожежі бібліотеки і всього монастиря.

Сутність характеру В.Б. - У глибинному розумінні ним боротьби ідей: влада і охоронної ортодоксальності, з одного боку, некористолюбство і духовного пошуку - з іншого. Їх зіткнення визначило гостру, криваву, в дусі середньовічних хронік і сучасного детективу, інтригу роману.


Рекомендую також наступні твори:

  • Нет подходящих публикаций